Studio Kakelbont

FAQ

Veel gestelde vragen


Ik wil de studiosessie annuleren / ik ben de afspraak vergeten

Wij fotograferen een beperkt aantal sessies per week. Als een sessie wegvalt door ziekte, voelen wij dat in onze portemonnee... We hebben dus graag dat je ons meteen op de hoogte brengt als je kindje ziek valt de dag voor of enkele dagen voor een sessie. Dan hebben wij nog de kans om het vrije plekje op te vullen. Als we pas de dag voordien of de dag zelf op de hoogte gebracht worden, of als je onze afspraak vergeet, rekenen we een annulatiekost aan van 50€. Als er geen ziekte in het spel is, hebben wij graag ten laatste twee weken voor de sessie hiervan bericht. Het voorschot dat je betaalde voor je sessie is niet terugbetaalbaar, en kan enkel worden gebruikt voor de herboeking.

Hoe kan ik een fotosessie boeken?

Fotosessies kan je boeken via mail. Laat weten welk type sessie je graag wil boeken, je ontvangt dan van ons de nodige informatie over de verdere werkwijze.

Hoe ver vooraf kan ik best boeken?

Onze agenda voor fotosessies zit vaak maanden voordien vol, dus voor sessies met een deadline als communiesessies of zwangerschapssessies, ben je er best zo snel mogelijk bij. Communiesessies kan je boeken vanaf het jaar waarin de communie doorgaat, best minstens twee maanden voor de communiedatum.

Wat is de levertermijn?

De foto's uit een studiosessie of locatiesessie zijn gemiddeld na twee tot drie weken klaar.  Als jullie de foto's voor een bepaalde gelegenheid nodig hebben, laat dit dan weten bij boeking. Als wij hiervan pas op de hoogte zijn de dag van de sessie zelf kunnen wij geen spoedbehandeling meer garanderen.

Fotoproducten, kaartjes en fotoboeken hebben elk hun eigen levertermijn. Vraag dit zeker na voor je bestelt, zodat we kunnen bevestigen of je eventuele deadlines gehaald kunnen worden. Wij blijven in de eerste plaats garant staan voor kwaliteit, dat heeft als gevolg dat de levertermijnen vaak langer zijn dan je zou verwachten. Bij enkele artikelen staat de deadline vermeld in de shop. De meeste albums en fotoboeken hebben een levertermijn van bijna 4 weken.

Waarom krijgen wij onze foto's niet meteen na de sessie?

Voor fotografen is het fotograferen zelf maar een deel van het werk. Na de sessie (en nadat de fotosessie betaald is) gaan we met jullie foto's aan de slag. We selecteren de mooiste beelden, en gaan ze één voor één bewerken zodat elk beeld voldoet aan onze perfectionistische normen. Omdat dit een artistiek proces is waarbij haast zelden het beste resultaat geeft, en omdat het aantal geselecteerde foto's kan variëren, duurt dit soms wat langer. De niet geselecteerde foto's of de onbewerkte beelden geven wij niet vrij.

Kan ik mijn foto's zelf afdrukken?

Als je de digitale bestanden bestelt krijg je de foto's in hoge resolutie. Dat wil zeggen dat ze groot genoeg zijn om af te drukken of te laten afdrukken. Hou er rekening mee dat veel goedkopere labo's de foto's zelf nog bewerken, hetgeen niet alleen als gevolg heeft dat de kwaliteit merkbaar verschilt, maar waardoor ook het typische karakter van de foto's waar wij zoveel tijd in steken, verloren gaat. Wij verkopen om die reden zelf hoge kwaliteits fotoprints aan sterk concurrerende prijzen.

Kan ik later ook nog bestellingen plaatsen?

Dat kan zeker, jullie foto's blijven bewaard in onze archieven. Als je online gallerij niet meer online staat, geef je maar een seintje, dan activeren we die opnieuw. Let wel op: eens je de digitale bestanden apart koopt, verzaak je je recht op gratis bestanden bij een latere aankoop vanaf een bepaald bedrag.

Hebben jullie ook cadeaubons?

Een cadeaubon voor een standaard sessie of minisessie kan je via de shop bestellen. Als je graag een bon wil van een sessie + extra bedrag voor bijbestellingen, geef je een seintje via mail.

  • Cadeaubons worden enkel per post verzonden na aankoop, bestel dus tijdig.
  • Zorg er bij aankoop voor dat de sessie geschikt is voor de persoon aan wie je de cadeaubon schenkt, niet alle sessies zijn geschikt voor elk type gezin, en de bon is niet inruilbaar. Het overzicht van alle fotosessies en hun kenmerken kan je terugvinden op de website.
  • Wij maken geen cadeaubons voor sessies op locatie, enkel voor minisessies en standaardsessies in studio.
  • De bons zijn een jaar geldig, maar we vragen om binnen het half jaar contact op te nemen om reeds een datum af te spreken.Verlengen van de cadeaubon kost namelijk 25€ per maand, en de agenda zit vaak maanden voordien volgeboekt.

Ik heb een sessie op een buitenlocatie geboekt en het regent, wat nu?

Bij zwaar regenweer stellen we de sessie uit, zorg dat ik zeker jullie telefoonnummer heb om hierover afspraken te kunnen maken. Omdat het weer in ons landje erg onvoorspelbaar kan zijn, wacht ik graag tot enkele uren voor de sessie. Zolang het droog blijft, kan de sessie doorgaan, de zon hoeft niet te schijnen.

Wat trekken we aan voor een sessie?

Voor studiosessies met kids neem je best een kijkje op de styling en outfits pagina, daar staat alle info betreffende geschikte en niet geschikte outfits. Wij hebben voor studiosessies enkele vintage outfits ter beschikking waartussen je kan kiezen. Voor sessies op locatie draag je waar je je lekker in voelt, maar probeer toch wat de outfits op elkaar af te stemmen. Veel drukke prints samen is geen goed idee, veel donkere kleuren ook niet. Inspiratie kan je vinden op onze Pinterest-pagina.

Mogen wij zelf de achtergrondjes kiezen?

De styling van onze sessies is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het hele proces. Daarom dat we vooraf de foto's van de outfits nodig hebben, en we zoveel belang hechten aan het kiezen van de juiste outfits. In de week voor de sessie maken wij tijd om de door jullie (of door ons)  gekozen outfits te matchen met achtergrondjes, meubeltjes, speelgoed en andere attributen. Om die reden is het niet mogelijk om de achtergronden zelf te kiezen, want de kans is dan groot dat de kleding daar niet bij past, en dat is net wat het typische resultaat geeft waar jullie ons voor boeken. Wij aanvaarden wel voorkeuren wat bepaalde kleuren betreft. Als je een bepaalde kleur echt niet graag ziet, mag je dat doorgeven.

Waarom hebben jullie informatie nodig over de outfits bij studiosessies?

Studio kakelbont onderscheid zich voornamelijk door de aandacht die we schenken aan de styling van elke shoot. Wij beslissen niet zomaar op het moment zelf wat we gaan doen, de sessies worden dagen vooraf voorbereid. Daarvoor baseren we ons voornamelijk op de kleuren van de kleding. Wij hebben dus foto's van je eigen outfits en/of de nummers van onze outfits of kledingmaten nodig. Als wij deze informatie niet tijdig ontvangen, kan de sessie niet doorgaan. Maar geen zorgen, je ontvangt van ons automatische reminder emails!

Kan ik zonder afspraak langskomen in de studio?

We werken enkel op afspraak want we zijn slechts enkele uren per week aanwezig in de studio. Wij maken geen pasfoto's.

Waarom kunnen in de studio geen gezinnen of volwassenen gefotografeerd worden?

Onze fotostudio is erg huiselijk en gezellig, en volledig ingericht om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de kindjes. Dat betekent ook dat alle achtergronden en decorstukken op kindermaat zijn. Wij maken op het einde van elke studiosessie een gezinsfoto, maar meer laat onze infrastructuur niet toe. Bovendien is het aangeraden het aantal 'toeschouwers' te beperken, enerzijds vanwege de beperkte ruimte, anderzijds omdat kinderen vaak beter meewerken als er zo weinig mogelijk broertjes en zusjes, ouders en familie aanwezig zijn.